Nanda – przyrodni brat Buddy

Praktyka tradycji therawada jest najstarszą z obcenie funkcjonujących. Bazuje na nauczaniu Buddy, dla którego porzucenie domu, stanowiska i rodziny było kluczowym wymogiem praktyki, co znajduje wyraz w opowieści o ścieżce duchowej Nandy.

Trzeciego dnia wizyty Buddy w Kapilavatthu, 7 lat po Oświeceniu, Budda udał się do domu Nandy, gdzie trwały uroczystości ku czci jego koronacji i małżeństwa Nandy z Janapadakalyānī Nandā. Budda życzył Nandzie szczęścia, po czym wręczył mu miskę, prosząc o zaniesienie jej zabrał do vihāry. Następnie Nanda towarzyszył Buddzie w drodze z pałacu. Janapadakalyani widząc, jak odchodzi, poprosiła go o szybki powrót do domu. Jednak w viharze Budda poprosił Nandę, aby został mnichem, a on, nie mogąc odrzucić prośby prominentnej osoby, choć niechętnie, zgodził się. Z biegiem dni dręczyły go coraz intensywniejsze myśli o jego ukochanej. Stał się bardzo przygnębiony i nieszczęśliwy, co odbijało się na jego zdrowu. Budda zasugerował, aby odwiedzili Himālayę (buddyjskie niebo). Po drodze pokazał Nandzie zwęglone szczątki samicy małpy i zapytał go, czy Janapadakalyani jest piękniejsza. Odpowiedź była twierdząca. Następnie Buddha zabrał go do Tāvatimsa, gdzie czekała na nich Sakka ze swoimi najpiękniejszymi nimfami. W odpowiedzi na pytanie Buddy Nanda przyznał, że nimfy były o wiele bardziej atrakcyjne niż Janapadakalyani, a Budda obiecał mu, że staną się jego żonami, jeśli wytrwa w życiu zakonnym. Nanda stał się pełen zapału i chętnie się zgodził. Po powrocie do Jetavany Budda opowiedział tę historię osiemdziesięciu głównym uczniom, a kiedy wysłuchali opowieści, Nanda bardzo się zawstydził swojej żądzy. Przywołując całą swoją odwagę, starał się bardzo pilnie i szybko osiągnął stan arahanta.Kiedy Budda został poinformowany o osiągnięciu arahanta przez Nandę, opowiedział Sangamawacziarę Dźātakę, aby pokazać, że również w przeszłości Nanda szybko posłuchał jego rady. Opowiedział także historię Kappaty i jego osła, aby pokazać, że nie po raz pierwszy Nanda oddał się pokusie płci pięknej. Męskim osłem w tej historii był Nanda, a oślicą Janapadakalyānī.

Historię Nandy opowiada wchodząca w skład kanonu pali Nanda Sutta:

Słyszałem, że pewnego razu Błogosławiony przebywał w pobliżu Sāvatthi w Jeta’s Grove, klasztorze Anāthapiṇḍiki. I przy tej okazji wielebny Nanda – brat Błogosławionego, syn jego ciotki ze strony matki – oznajmił wielu mnichom: „Nie chcę wieść świętego życia, moi przyjaciele. Nie mogę kontynuować ścieżki duchowej. Porzucając szkolenie, wrócę do życia świeckiego.”

Potem pewien mnich poszedł do Błogosławionego i po przybyciu, kłaniając się mu, usiadł z boku. Siedząc tam, powiedział Błogosławionemu: „Panie, Wielebny Nanda – brat Błogosławionego, syn jego ciotki ze strony matki – oznajmił wielu mnichom:„ Nie chcę prowadzić świętego życia, moi przyjaciele. Nie mogę kontynuować ścieżki duchowej. Porzuciwszy trening, wrócę do życia świeckiego.”

Wtedy Błogosławiony powiedział temu mnichowi: „Podejdź, mnichu. W imieniu moim wezwij Nandę, mówiąc: „Nauczyciel wzywa cię, przyjacielu Nando”.

Odpowiedział: „Jak sobie życzysz, panie” do Błogosławionego, po czym mnich udał się do Wielebnego Nandy. Po przyjściu powiedział: „Nauczyciel wzywa cię, przyjacielu Nando”.

Odpowiadając mnichowi: „jak sobie życzysz, przyjacielu”, Nanda poszedł do Błogosławionego i po przybyciu, kłaniając się mu, usiadł z boku. Kiedy tam siedział, Błogosławiony powiedział do niego: „Czy to prawda, Nando, że ​​ogłosiłeś wielu mnichom:„ Nie chcę prowadzić świętego życia, moi przyjaciele. nie cieszy mnie prowadzenie świętego życia. Porzuciwszy trening, wrócę do wspólnego życia [świeckiego]?”

“Tak panie.”

„Ale dlaczego, Nando, nie lubisz prowadzić świętego życia? Dlaczego nie możesz podtrzymywać ścieżki duchowej? Dlaczego, rezygnując z treningu, powrócisz do wspólnego życia [świeckiego]?”

„Panie, gdy wychodziłem z domu, dziewczyna Sakyan – zazdrosna w swojej prostocie – spojrzała na mnie z włosami na wpół uczesanymi i powiedziała:„ Pospiesz się, mój panie”. Pamiętając ciągle o tym, nie lubię prowadzić świętego życia. Nie mogę podtrzymywać ścieżki duchowej. Porzuciwszy trening, wrócę do życia śieckiego”.

Następnie biorąc Wielebnego Nandę pod pachę – jako silny człowiek mógł zgiąć wyciągnięte ramię lub wyciągnąć zgięte ramię – Błogosławiony zniknął z Gaju Jety i ponownie pojawił się wśród dewów nieba Trzydziestu Trzech [Tavatiṃsa]. Teraz przy tej okazji przybyło około 500 przepięknych nimf czekających na Sakkę, władcę dewów. Błogosławiony powiedział do Wielebnego Nandy: „Nando, widzisz te 500 przepięknych nimf?”

“Tak panie.”

„Co myślisz o nich, Nando? Co jest piękniejsze, lepiej wyglądające, bardziej urocze: dziewczyna Sakyan, czekająca z zazdrością na wsi, czy te 500 przeuroczych nimf?”

„Panie, w porównaniu do 500 nimf, zazdrosna dziewczyna Sakya, jest jak małpa z obciętymi uszami i nosem. Nie liczy się. Nie jest nawet małym ułamkiem. Nie ma porównania. 500 nimf jest piękniejszych, lepiej wyglądających, bardziej uroczych”.

„Więc czerp radość, Nanda. Raduj się! Jestem twoim gwarantem zdobycia 500 nimf”.

„Jeśli Błogosławiony jest moim gwarantem zdobycia 500 nimf, będę cieszył się z prowadzenia świętego życia pod przewodnictwem Błogosławionego”.

Następnie biorąc wielebnego Nandę pod pachę – jak silny człowiek mogący zgiąć swoje wyciągnięte ramię lub wyciągnąć zgięte ramię – Błogosławiony zniknął z niebios Trzydziestu Trzech i ponownie pojawił się w Gaju Jety. Mnisi usłyszeli: „Mówią, że Wielebny Nanda – brat Błogosławionego, syn jego ciotki ze strony matki – prowadzi święte życie ze względu na nimfy. Mówią, że Błogosławiony jest jego gwarantem zdobycia 500 nimf”.

Następnie mnisi, którzy byli towarzyszami Wielebnego Nandy zaczęli się odnosić do niego jak do służącego i osoby, która została kupiona: „Czcigodny Nanda, jak mówią, został zatrudniony. Czcigodny Nanda, jak mówią, został kupiony. On prowadzi święte życie ze względu na nimfy. Błogosławiony jest jego gwarantem zdobycia przepięknych 500 nimf”.

Potem Wielebny Nanda – upokorzony, zawstydzony i zniesmaczony tym, że mnisi, którzy byli jego towarzyszami, zwracali się do niego w taki sposób, jakby był najemnikiem i osobą, która została kupiona – poszedł zamieszkać samotnie, praktykując uważnie, żarliwie i stanowczo. Wkrótce wkroczył i pozostał w najwyższym celu świętego życia, dla którego mężczyźni słusznie wychodzili z domu w bezdomność, wiedząc i uświadamiając sobie to tutaj – i – teraz. Wiedział, że „narodziny się skończyły, święte życie się wypełniło, zadanie zostało wykonane. Nie ma nic więcej dla dobra tego świata”. I tak Wielebny Nanda stał się kolejnym arahantem.

Potem pewna dewata [dewa – rodzaj hinduskiego bóstwa], podczas głębokiej nocy, której ekstremalny blask oświetlił cały Gaj Jety, zbliżyła się do Błogosławionego. Po przybyciu ukłoniła mu się i stanęła z boku. Stojąc tam, powiedziała Błogosławionemu: „Panie, Wielebny Nanda – brat Błogosławionego, syna jego ciotki ze strony matki – przez zakończenie ignorancji wszedł i pozostaje w uwolnionej świadomości bez zamieszania i uwolnieny od poznania, bezpośrednio poznał i zrealizował siebie właśnie tutaj – i – teraz ”. A w Błogosławionym pojawiła się wiedza: „Nanda, poprzez zakończenieignorancji, wszedł i pozostaje w uwolnionej świadomości i bez zamieszania, bezpośrednio poznał i zrealizował siebie tutaj” i teraz.”

Potem, gdy minęła noc, Wielebny. Nanda poszedł do Błogosławionego i po przybyciu, kłaniając się mu, usiadł z boku. Siedząc tam, powiedział Błogosławionemu: „Panie, o tym, że Błogosławiony jest moim gwarantem zdobycia 500 nimf: niniejszym zwalniam Błogosławionego z tej obietnicy”.

„Nanda, po zapoznaniu się z moją świadomością moją własną świadomością, zdałem sobie sprawę, że„ Nanda, poprzez zakończenie ignorancji, wszedł i pozostaje w uwolnionej świadomości bez zamieszania, bezpośrednio poznał i zrealizował siebie, słusznie tutaj – i – teraz ”.

Dewata poinformował mnie, że „Wielebny Nanda, poprzez zakończenie ignorancji, wszedł i pozostaje w uwolnionej świadomości bez zamieszania, bezpośrednio poznał i zrealizował siebie tutaj – i – teraz. Kiedy twój umysł, z powodu braku przywiązania, został uwolniony z ignorancji, automatycznie zostałem uwolniony od tej obietnicy”.

Następnie, zdając sobie sprawę ze znaczenia tego, Błogosławiony przy tej okazji zawołał:

Ten, w którym krzyżuje się błoto zmysłowośc,
zmiażdżył cierń zmysłowości,
koniec złudzenia osiągnął:
On nie drży
z przyjemności i bólu
: będąc mnichem

  • 60
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    60
    Shares

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Specify Instagram App ID and Instagram App Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Instagram Login to work

Register New Account

Specify Instagram App ID and Instagram App Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Instagram Login to work

Name (required)
Reset Password